خبرنگاران کارگاه آموزشی کشت پنبه با حضور 85 نفر در زاهدان برگزار گردید

به گزارش سفر به آنتالیا، زاهدان- خبرنگاران- مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کارگاه آموزشی کشت پنبه به منظور آشنایی با اصول کاشت این محصول با حضور 85 نفر در مرکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی شهید خیابانیان زاهدان برگزار گردید.

خبرنگاران کارگاه آموزشی کشت پنبه با حضور 85 نفر در زاهدان برگزار گردید

بهزاد شهرکی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهارداشت: مشارکت شرکت های کشت و صنعت در کشت پنبه و راه اندازی مجدد بافت بلوچ ایرانشهر فرصت مناسبی است تا کشت پنبه در سیستان و بلوچستان توسعه یابد.

وی ادامه داد: در این کارگاه کارشناسان پهنه، مدیران مراکز جهاد کشاورزی،مدیران مراکز غیردولتی، مدیران ستادی و تعدادی از بهره برداران شهرستان های مستعد کاشت پنبه حضور داشتند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در کشت بهاره سال جاری پس از سال ها محدودیت های قرنطینه ای با پیگیری های مستمر ریاست سازمان سطوحی از اراضی استان به زیر کشت پنبه خواهد رفت.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط مناسب سیستان و بلوچستان برای کشت پنبه و نیز وجود کارخانه ریسندگی و بافندگی در استان این گیاه می تواند در الگوی کشت و تناوب زراعی محصولات کشاورزی استان صندلی ویژه ای داشته باشد.

به گزارش خبرنگاران سیستان وبلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوای مرطوب و گرم به ویژه در قسمت جنوب بیشترین میزان فراوری میوه های گرمسیری از جمله موز، انبه، گوواوا، پاپایا و نارگیل را به خود اختصاص داده که علاوه بر ارزش غذایی ارزش دارویی خاصی نیز دارند.

این استان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.

مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوه های بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلاتهای مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است.

در این راستا استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی کشور به حساب می آید به طوری که در تمام فصول سال امکان کشت انواع محصولات در آن وجود دارد.

آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه های گرمسیری و سردسیری فراهم نموده به طوری که هم اینک از 80 هزارهکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1530

به "خبرنگاران کارگاه آموزشی کشت پنبه با حضور 85 نفر در زاهدان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کارگاه آموزشی کشت پنبه با حضور 85 نفر در زاهدان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید