جزئیات رویداد نوروزگاه تهران 99 ، انتقاد معاون حناچی از خودمحوری و نگاه پیمانکاری در فعالیت های فرهنگی

به گزارش سفر به آنتالیا، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جشنواره نوروزگاه تهران 99، فضای عمومی و بیرونی بانشاطی در شهر تهران شکل گیرد.

جزئیات رویداد نوروزگاه تهران 99 ، انتقاد معاون حناچی از خودمحوری و نگاه پیمانکاری در فعالیت های فرهنگی

به گزارش خبرنگاران، محمد رضا جوادی یگانه در نشست هم اندیشی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با جمعی از مدیران شهری و مدیران عامل مراکز هنری و فرهنگی برای برگزاری جشنواره نوروزگاه تهران 1399، گفت: در آینده با دو رویداد مهم روبرو هستیم، یکی رویداد تهران 1400 که در نوروز 1400 برگزار خواهد شد و دیگری نوروزگاه تهران 1399 که زمان زیادی به برگزاری آن نمانده و زیرساخت های این برنامه ها تعیین شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران عموما برای انجام برنامه های فرهنگی با پیمانکارانی که کارهای فرهنگی انجام می دهند همکاری می نموده است، اضافه نمود: بهتر است کارهای فرهنگی هنری شهرداری به هنرمندان و فعالانی سپرده گردد که خودشان به انواع شیوه ها درگیر کارهای هنری هستند و با یک ساماندهی در قالب برنامه های شهر جهت پیدا نمایند.

جوادی یگانه اظهار کرد: کوشش و قصد ما این است که برنامه های نوروزی شهرداری تهران، شکل متنوع تری به خود بگیرد؛ کمااینکه ابزارها و ظرفیت های متنوعی در شهرداری تهران برای اجرای این نوع برنامه ها وجود دارد.

جوادی یگانه ادامه داد: به عنوان مثال، هیچ وقت از ظرفیت دریاچه چیتگر برای برگزاری جشن ها و برنامه های فرهنگی هنری در ایام نوروز استفاده ننموده ایم؛ یا از ظرفیت و فضای حرم حضرت عبدالعظیم (ع) کمتر استفاده شده است. در شرق تهران فضاهای چندانی برای این نوع برنامه ها شکل نگرفته و برای نمونه پارک سرخه حصار می تواند ظرفیت خوبی را در اختیار ما قرار دهد. به هر حال معمولا جمعیتی در این فضاها شکل نمی گیرند و ما می توانیم از این ابزارهای متنوع استفاده بیشتری بکنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نوروز سال 99 به طور تعیین از روز سوم تا روز دوازدهم فروردین ماه اجرا خواهد شد، بر استفاده از ظرفیت روزهای قبل از ایام عید تاکید نمود و گفت: البته خیلی از شهفرایندان تهرانی در آن روزها تهران را به قصد سفر ترک می نمایند، ولی به طور کلی در آن روزها، یک فضای جنب و جوش مردمی در آستانه استقبال از نوروز و بهار را شاهد هستیم که خیلی بهتر می تواند حضور مردم در بعضی از برنامه های فرهنگی و هنری را تضمین کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران توضیح داد: یک نکته در مورد برنامه های پیش از نوروز مهم است؛ اینکه روزهای انتها سال یک فضای جنب و جوش است و ما نباید در این میانه جلوی دست و پای مردم باشیم، بلکه باید بیشتر در کنار آنها باشیم. این مسئله شکل هایی از برنامه و اجرا را ایجاب می نماید که تا حدودی با برنامه های روزهای نوروز متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه فضای شهر تهران می تواند برای شاد کردن مردم و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مفرح استفاده گردد، گفت: البته که این برنامه ها باید فاخر بوده و به نوعی باشند که مردم ما استحقاق آنها را دارند. ترجیح ما این است که اگر قرار است کاری انجام دهیم، این کارها توسط نهادهای تخصصی انجام بگیرد تا مردم با هنر و فرهنگ متعالی و حرفه ای بیشتر و بهتر آشنایی پیدا نمایند.

جوادی یگانه اظهار کرد: در این راستا انتظار داریم مراکز هنری و فرهنگی شهر تهران یاری نمایند تا بتوانیم این فضای شاد و فرهنگی و هنری را در عرصه عمومی و بیرونی شهر اجرا کنیم؛ به شیوه ای که همه این برنامه ها نوعی کلیت واحد داشته باشند و فضایی بانشاط ایجاد نمایند.

وی با اشاره به میلاد امام علی (ع) در تاریخ 18 اسفند ماه، اجرای برنامه هایی مانند علی خوانی یا نقالی و شاهنامه خوانی را مناسب دانست و گفت: این نوع برنامه ها را می توان در کنار مردم و همراهی با آنها در مراکزی که برای خرید یا رفت و آمد تجمع دارند اجرا کرد.

جودای یگانه اضافه نمود: در بعضی فضاها مانند میدان های میوه و تره بار یا ایستگاه مترو یا فضاهای موجود در فروشگاه های شهفرایند و ... که یک فرصت مکث چند دقیقه ای وجود دارد، می توان بعضی برنامه های هنری و مفرح را اجرا کرد و در تغییر حال و هوای شهفرایندان موثر بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین گفت: مسئله دیگر این است که اگرچه تهران مقصد گردشگری نیست و عموم تهرانی ها در تعطیلات نوروز به مسافرت می فرایند، اما پیش بینی می گردد که سال جاری میزان سفرها تا حدی کمتر از سال های قبل باشد و ما این فرصت را داریم که برنامه های خوبی را برای مردم تدارک ببنیم. اما باید توجه داشته باشیم که این برنامه ها با نفس مشارکت هنرمندان و خود مردم همراه باشد، نه اینکه ما به طور یکسویه برنامه ها را اجرا کنیم.

جوادی یگانه اضافه نمود: خیلی از مردم تهران در تعطیلات نوروز حتی از خانه بیرون نمی فرایند، ولی ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که مردم بودن در شهر و استفاده از برنامه ها را به خانه ماندن ترجیح بدهند. به عنوان مثال برای برنامه های گردشگری و برنامه های هنری و فرهنگی باید طوری برنامه ریزی کرد که صرفا شهرداری متولی اجرای برنامه نباشد، بلکه خود مردم و هنرمندان و اهالی فرهنگ در تعامل فعال با همدیگر و با مخاطبان، یک فضای ارتباطی عمومی بسازند. برنامه ها باید طوری باشد که مردم و هنرمندان خودشان کار نمایند و فضای اقتصاد هنر در شهر شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگاران، در این جلسه هم اندیشی علاوه بر محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محسن جعفری مقدم مدیرعامل شرکت پیغام رسا، حسین گنجی معاون تبلیغات مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، مجتبی حسینی توسل مدیرعامل برج میلاد، مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، نیک نام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب، مهدی قلعه رئیس هیئت مدیره کانون تئاتر کودک و نوجوان، عباس مجیدی رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، محسن میرحسینی مدیر روابط عمومی و عضو شورای انجمن خوشنویسان ایران و فاطمه کرکه آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک حضور داشتند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 781

به "جزئیات رویداد نوروزگاه تهران 99 ، انتقاد معاون حناچی از خودمحوری و نگاه پیمانکاری در فعالیت های فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات رویداد نوروزگاه تهران 99 ، انتقاد معاون حناچی از خودمحوری و نگاه پیمانکاری در فعالیت های فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید