تولد خبرنگارانی نو؛ از تغییر تکنولوژی تا تغییر طراحی به زبان ساده

به گزارش سفر به آنتالیا، تیم تکنولوژی خبرنگاران: به تازگی در خبرنگاران، تولد 15 سالگی آن را جشن گرفتیم و تمام این سال ها را در کنار هم مرور کردیم. سال هایی که بدون محدود شدن به موانع مختلف برای عمل کردن در مقیاسی بزرگ تر و تجربه رشدی معنادارتر، برای بهبود عملکردمان کوشش کردیم. اما داشتن بستری مناسب برای پاسخگویی به نیازها و چالشهای فنی سمت وب سایت خبرنگاران همواره اولویت ما بوده و هست.

تولد خبرنگارانی نو؛ از تغییر تکنولوژی تا تغییر طراحی به زبان ساده

مدتی پیش در تیم تکنولوژی خبرنگاران، احساس کردیم که با یک چالش بزرگ روبرو هستیم. چالشی که می توانست در آینده مانع از رشد وب سایت خبرنگاران و بهبود عملکرد آن گردد. به همین علت با تحقیقات، رصد رفتار کاربران و آنالیز احتیاجهای آن ها و البته با توجه به احتیاجهای کسب وکار و محدودیت های تکنولوژی، تصمیم گرفتیم تا سایت خبرنگاران را از اول بنویسیم. این پروژه که ما آن را بازنویسی یا همان Rewrite وب سایت خبرنگاران می نامیم، تغییر بزرگی است که در دنیای تکنولوژی خیلی هم دور از فکر نیست.

بیشتر کسب وکارهای فعال در دنیای دیجیتال بعد از سال ها، متوجه می شوند که به تکنولوژی های نوتر احتیاج دارند که باید آنها را به بکار گرفت؛ چون هر چیزی حتی در دنیای برنامه نویسی هم تاریخ انقضا دارد و بالاخره روزی به خاتمه می رسد. برای ما هم دوران قدیمی وب سایت خبرنگاران به خاتمه رسیده بود و حالا وقت آن بود تا همزمان با تولدش، از نسخه نوتر آن رونمایی کنیم.

هرچند تغییرات سایت نو خبرنگاران ممکن است که برای کاربران حرفه ای و علاقه مندان به تکنولوژی شفاف و قابل درک باشد، اما با توجه به اینکه نتیجه این تغییرات در دسترس همه مخاطب ها قرار گرفته، در ادامه به زبان ساده تو ضیح می دهیم که دقیقا چه اتفاقی افتاده و چرا ما در خبرنگاران دست به این تغییر زده ایم؟

بازنویسی سایت خبرنگاران با استفاده از کتابخانه ری اکت

بازنویسی نو سایت خبرنگاران، چه تغییر در تکنولوژی و چه پیاده سازی بهبودهایی در طراحی آن، بیشتر از هرچیز به علت احتیاجهای مشترک کسب وکار خبرنگاران و کاربران این پلتفرم صورت گرفته است. یکی از مهم ترین چالش هایی که ما در تیم تکنولوژی خبرنگاران با آن روبه رو هستیم، بازدیدهای بسیار زیاد کاربران و حضور همزمان آن ها در پلتفرم به ویژه در زمان برگزاری کمپین ها و جشنواره های بزرگ است. به همین علت باید توانایی خود را از نظر فنی برای پاسخگویی بهتر به این حجم از کاربران را افزایش می دادیم.

در نتیجه با هدف برطرف این چالش و البته بهبود تجربه کاربری و عملکرد وب سایت خبرنگاران، نسخه وب را بازنویسی کردیم که تاثیر این بازنویسی به خوبی در موارد زیر خود را نشان می دهد:

  • عملکرد بهتر پلتفرم در کمپین ها و جشنواره های فروش
  • افزایش سرعت توسعه رابط کاربری
  • افزایش سرعت لودینگ پلتفرم و انتقال سریع تر بین صفحات

بازنویسی دوباره سایت خبرنگاران با توجه به محدودیت های سمت تکنولوژیِ قدیمی شده سایت خبرنگاران، امری اجتناب ناپذیر بود. به همین علت و در راستا ایجاد بستری قابل توسعه تر و بهبود های فنی، با تغییر تکنولوژی و بازنویسی وب سایت خبرنگاران از کتابخانه ری اکت (React) استفاده کردیم. به این ترتیب با یاری رابط های کاربری که به صورت کامپوننت نوشته شده اند می توانیم به سادگی، سرعت و مقیاس پذیری رابط کاربری در وب سایت خبرنگاران یاری کنیم. لازم به شرح است که کامپوننت ها ابزارهایی هستند که برای پیشگیری از نوشتن کدهای اضافی در دنیای برنامه نویسی استفاده می شوند.

دستاوردهای این تغییرات را نمی توانیم فقط محدود به اثرگذاری مثبت در تجربه کاربران بدانیم. بلکه اجرای این پروژه یک دستاورد و پیشرفت بزرگ برای تیم تکنولوژی هم حساب می گردد. حالا مدیریت منابع در تیم های مختلف، به صورت بهینه تر و معنادارتر انجام می گردد. البته قرار نیست این بهبودها به همین جا ختم گردد. بلکه این تغییر راستا را برای بهبودهایی در آینده هم هموارتر می نماید و فرایند توسعه و مقیاس پذیری ما را سرعت می بخشد.

خبرنگارانی نو با تغییرات ظاهری در طراحی

فرایند بازنویسی خبرنگاران که همان تغییر کدهای قدیمی در نسخه دسکتاپ و موبایل وب است (که از این به بعد هر دو را یکی در نظر می گیریم)، با تغییراتی در طراحی هم همراه بوده است. با تغییراتی کوچک در سمت طراحی و با هدف دسترسی سریع تر به سرویس ها از سمت کاربران، بازنویسی صفحه اصلی و دسته بندی کالاها را انجام دادیم و کوشش کردیم تا کاربران بتوانند سریع تر به آنچه که می خواهند دست پیدا نمایند. در این راستا در حال حاضر، در صفحه اصلی می توانید بنرهای اسلایدر و سرویس های گروه خبرنگاران مثل خبرنگاران جت، دیجی استایل، خبرنگاران مهر و پیندو به علاوه خدماتی مانند دیجی کلاب، دیجی پلاس و آخرین کمپین های در حال برگزاری را مشاهده کنید.

لازم به شرح است که هدف اصلی این پروژه، بازنویسی سایت خبرنگاران و تغییر تکنولوژی آن با هدف بهبود عملکرد بوده است و نه باز طراحی وب سایت. اما ما از این فرصت برای باز طراحی مجدد برخی از صفحات و اصلاح رابط کاربری هم چشم پوشی نکردیم. چون یکی از مهم ترین اهدافی که در پروژه بازنویسی خبرنگاران دنبال کردیم، ایجاد یکپارچگی شکل و ظاهر در اپلیکیشن و وب سایت خبرنگاران با هدف اثرگذاری مثبت در تجربه کاربری بود.

پس در کنار تغییر تکنولوژی، به تغییراتی در طراحی هم پرداختیم و با یاری کامپوننت های مشترک توانستیم هماهنگی کل وب سایت با اپلیکیشن را افزایش دهیم که روی تجربه کاربران هم تاثیر مثبتی می گذارد.

تشابه شکل ظاهری موبایل وب سایت خبرنگاران با اپلیکیشن به خصوص برای گروهی از مخاطب های ios که در نصب اپلیکیشن خبرنگاران با مشکل روبه رو هستند هم این فرصت را فراهم می نماید تا بتوانند به وسیله خبرنگارانی نو، تجربه بهتری در بازدید و خرید داشته باشند.

در خبرنگاران هیچ مرزی وجود ندارد

خبرنگاران حالا یک وب سایت نو با تکنولوژی مدرن است. بیشتر از 20 نفر در تیم های مختلف واحد تکنولوژی خبرنگاران به مدت 10 ماه برای اجرای این پروژه کوشش نموده اند. پروژه ای که نه تنها خودش تحول بزرگی است، بلکه می تواند زمینه ساز تغییرهای بیشتر در آینده خبرنگاران هم باشد. چون این پروژه به عنوان یک ابزار به یاری زیرساخت خبرنگاران آمده تا تغییرات آینده پلتفرم خبرنگاران هم بر همین اساس پیش برود.

ما خبرنگارانی نو را همزمان با تولد 15 سالگی اش، رونمایی کردیم تا یادآور این باشد که برای تولد ایده های نو کوشش می کنیم. چون برای ما در خبرنگاران هیچ مرزی وجود ندارد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2048

به "تولد خبرنگارانی نو؛ از تغییر تکنولوژی تا تغییر طراحی به زبان ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد خبرنگارانی نو؛ از تغییر تکنولوژی تا تغییر طراحی به زبان ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید