توجیه مضحک پمپئو درباره فروش سلاح به عربستان

به گزارش سفر به آنتالیا، ایرنا نوشت: برخلاف گزارش بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو روز چهارشنبه از فروش تسلیحات نظامی به عربستان و بکارگیری آن در کشتار غیرنظامیان یمن حمایت کرد.

توجیه مضحک پمپئو درباره فروش سلاح به عربستان

به گزارش رویترز، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر چک به خبرنگاران گفت: فروش تسلیحات نظامی ایالت متحده به عربستان سعودی مطابق قوانین اجرا شده است.

پمپئو اضافه نمود: کارها طبق قوانین اجرا شده و به کارهایی که تیم من انجام داده افتخار می کنم، نتیجه خیلی خوبی گرفتیم، ما از کشته شدن افراد جلوگیری کردیم.

ادعاهای پمپئو در حمایت از فروش تسلیحات به عربستان در حالی صورت می گیرد که بازرسی کل وزارت امور خارجه آمریکا این هفته طی گزارشی گفت که تیم پمپئو در سال 2019 هنگام فروش عمده مهمات و موشک های راهنمایی دقیق به عربستان سعودی، خطر تلفات غیرنظامیان در یمن را به طور کامل ارزیابی نکرد.

پمپئو اوایل امسال اقدام به اخراج استیو لینیک بازرس کل وزارت خارجه آمریکا کرد که گفته می شد در حال تحقیق درباره فروش همین تسلیحات و موارد دیگر بوده است که وزیر خارجه آمریکا را با اتهام هایی روبه رو می کرد.

پیشتر گفته شد که بازرس کل وزارت خارجه آمریکا به این نتیجه رسیده که پمپئو در اعلام شرایط اضطراری در قبال ایران برای فروش تسلیحات به عربستان قوانین را زیر پا گذاشته، اما در این گزارش که پس از اخراج او منتشر شده است، از فرایندهای قانونی مربوط به اعلام شرایط اضطراری و فروش تسلیحاتی ایرادی گرفته نشده است.

کنگره آمریکا سه بار با تصویب قوانینی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را به دلیل ناتوانی نظامیان سعودی از استفاده درست از این تسلیحات و آمار بالای تلفات غیرنظامیان مجبور به توقف فروش این سلاح ها به عربستان کرد.

اما ترامپ هر سه بار مصوبات کنگره را وتو کرد و با اعلام شرایط اضطراری علیه ایران که اختیار فروش سلاح بدون احتیاج به مجوز کنگره را به دولت می دهد، کوشش کرد این نهاد قانونگذاری آمریکا را دور بزند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1189

به "توجیه مضحک پمپئو درباره فروش سلاح به عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجیه مضحک پمپئو درباره فروش سلاح به عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید