انتخابات پارلمانی سوئد بدون برنده قطعی و با بهبود عملکرد راست ها

به گزارش سفر به آنتالیا، تازه ترین نتایج مربوط به انتخابات پارلمانی سوئد نشان می دهد که حزب راست افراطی ضد مهاجرت این کشور در این انتخابات توانسته آرا مهمی را به خود اختصاص دهد و به همین سبب این حزب قول داده که به اعمال نفوذ واقعی در عرصه سیاست این کشور به عنوان یک عنصر مشخص کننده بپردازد.

انتخابات پارلمانی سوئد بدون برنده قطعی و با بهبود عملکرد راست ها

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اتفاق بعد از آن می افتد که دو بلوک اصلی رقابت نماینده در این انتخابات یعنی چپ گرایان و راست های میانه رو نتوانستند اکثریت را به دست آورده و به این ترتیب ترکیب دولت بعدی سوئد نامشخص باقی مانده است.

استفان لوفون، نخست وزیر سوئد از مخالفان راست میانه رو موسوم به بلوک آلیانس خواسته تا در مذاکراتی با هدف یک همکاری فرا بلوکی شرکت نمایند.

با این حال حزب لوفون یعنی سوسیال دموکرات همچنان بزرگترین بخش از کرسی های پارلمان را با 28.4 درصد آرا در اختیار دارد هرچندکه در این انتخابات ضعیف ترین نتیجه انتخاباتی خود را در یک قرن گذشته به دست آورده است.

او اظهار کرد که نتایج این انتخابات نشان دهنده مرگ سیاست های بلوکی در سوئد است.

بلوک متعلق به لوفون که یکی از معدود دولت های چپ گرا در اروپا را در اختیار داشته ظاهرا از مجموع 349 کرسی پارلمان 144 کرسی را به دست آورده که به میزان یک درصد بیشتر از مجموع کرسی های بلوک آلیانس است.

این نتیجه بعد از شمارش 99.8 درصد حوزه های رای گیری منتشر گردیده است.

به این ترتیب هیچ بلوکی نتوانسته 175 کرسی لازم برای داشتن اکثریت در پارلمان سوئد را به دست آورد.

با این حال اختلاف آرای این بلوک به میزان تنها 30 هزار رای بوده هرچند که 200 هزار رای متعلق به سوئدی های ساکن خارج این کشور که قرار است روز چهارشنبه شمارش گردد، می تواند این تعادل را به هم بزند.

ائتلاف آلیانس متشکل از چهار حزب شامل میانه روهای محافظه کار، دموکرات های مسیحی، لیبرال ها و حزب سنتر است.

این ائتلاف دعوت لوفون برای مذاکرات را رد نموده و از او خواسته تا استعفا دهد و بر عزم خود برای تشکیل دادن دولت متعلق به خود تاکید نموده است.

در سیاست سوئد رئیس پارلمان این کشور بعد از یک انتخابات با همه رهبران احزاب مشورت می نمایند و سپس کسی را که بیشترین احتمال موفقیت را دارد مامور به تشکیل دولت می نماید.

در این میان در انتخابات حزب راست افراطی دموکرات های سوئد که بر نارضایتی رای دهندگان از موضوع مهاجرت بعد از پذیرش حدود 400 هزار پناهجو از سال 2012 سرمایه گذاری نموده، توانسته موفقیت بی سابقه ای به دست آورد.

این حزب در حالی که در سال 2014، 12.9 درصد از آرا را به دست آورده بود نتیجه قابل توجه 17.6 درصد آرا را به دست آورده است.

جیمی آکسون، رهبر راست های افراطی دموکرات های سوئد به جمع حامیان این حزب گفت: ما نقش خود را به عنوان یک حزب مشخص نماینده تقویت نموده ایم. ما قصد داریم نفوذی واقعی در سیاست سوئد به دست آوریم.

حزب دموکرات های سوئد اکنون سومین حزب بزرگ پارلمان باقی مانده و نتوانسته جای میانه روها را بگیرد و در حالی که آکسون وعده به دست آوردن 20 تا 30 درصد آرا را در انتخابات داده بود، 17.6 درصد آرا را به دست آورده است.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی فرانسه در توئیتی موفقیت راست افراطی سوئد را تحسین کرد.

او در این توئیت نوشت: باز هم یک شب بد دیگر برای اتحادیه اروپا به وجود آمده است. انقلاب دموکراتیک در اروپا در حال حرکت به جلو است.

لوفون این انتخابات را یک همه پرسی بر سر آینده نظام رفاهی سوئد تلقی نموده اما راست های افراطی این انتخابات را یک نظرخواهی درباره مهاجرت و نحوه پیوستن مهاجران به جامعه این کشور خوانده است.

حزب دموکرات های سوئد که ریشه در اندیشه های نئونازیسم دارد، تعداد انبوه پناهجویان در سوئد را تهدیدی برای فرهنگ سوئد خوانده و آنها را مایه فشار بر نظام رفاهی سوئد دانسته است.

براساس آمارهای رسمی سوئد حدود 18.5 درصد جمعیت این کشور از مجموع 10 میلیون نفر جمعیت آن زاده کشورهای خارجی هستند.

با این حال لوفون به هنگام انداختن رای خود در زمان انتخابات به رای دهندگان هشدار داده بود که به آنچه که او یک نژادپرست خواند، رای ندهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 32

به "انتخابات پارلمانی سوئد بدون برنده قطعی و با بهبود عملکرد راست ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات پارلمانی سوئد بدون برنده قطعی و با بهبود عملکرد راست ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید