اشرف غنی: برای آب ارزشمند خود سرمایه گذاری می کنیم

به گزارش سفر به آنتالیا، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت: دولت این کشور برای مهار آب سرمایه گذاری می نماید زیرا هر قطره آب افغانستان نسبت به نفت همسایه ها قیمتی تر خواهد بود.

اشرف غنی: برای آب ارزشمند خود سرمایه گذاری می کنیم

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه روز شنبه دفتر ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی در دیدار با جوانان چندین ایالت از جمله ایالت های زابل، قندهار، هلمند و ارزگان گفت، ترکیه برای توسعه سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند سرمایه گذاری نموده و کار آن به زودی شروع می گردد.

به گفته اشرف غنی با توسعه سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر ذخیره می گردد و صد مگاوات برق فراوری خواهد شد.

رودخانه هیرمند از افغانستان سرچشمه گرفته و در نهایت به سیستان و بلوچستان ایران سرازیر می گردد.

سد هیرمند در حال حاضر ظرفیت ذخیره حدود 1.7 میلیارد متر مکعب آب را دارد.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه اضافه کرد، امکانات سد دهله در ولایت قندهار نیز آماده شده است و در آینده 600 هکتار زمین به وسیله سد دهله آبیاری می شوند که با این کار خودکفایی ما از نگاه گندم، حتمی خواهد شد.

دو کشور ایران و افغانستان برای استفاده از آب هیرمند در سال 1973 معاهده ای امضا نموده اند که بر اساس آن باید حداقل 820 میلیون مترمکعب آب در سال از رودخانه هیرمند وارد ایران گردد.

هیرمند نام رودیست که از ولایت هلمند در جنوب افغانستان جاری است و به دریاچه هامون در ایران می ریزد.

به گزارش ایرنا، انسداد راستا طبیعی رودخانه هیرمند در کشور افغانستان سبب شده است با خشکی هامون تغییر اقلیم وسیعی در منطقه سیستان رخ دهد که زندگی مردم این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این دریاچه به صورت مشترک در خاک ایران و افغانستان قرار گرفته است که هم اینک به دلایل عمدی و دخالت انسانی و قهر طبیعت، رو به نابودی می رود.

رودخانه هیرمند رگ حیات تالاب بین المللی هامون است که به سبب قطع آب راستا طبیعی خود را از دست داده و پدیده خشکسالی و توفان های شن بسیاری از راستاهای آن را با زمین های اطراف هموار نموده است.

رودخانه هیرمند تنها شریان آبرسان به این منطقه است که از کوه های بابایغما در مناطق مرکزی افغانستان و در فاصله حدود یک هزار کیلومتری از مرز ایران سرچشمه می گیرد و آب حیات بخش را پس از آبرسانی به چند صد روستا و پارچه آبادی به مرز ایران و افغانستان می رساند.

از حدود 20 سال قبل با تغییرات ایجاد شده در وضعیت جوی، ایجاد سدها و بندهای مختلف در راستا این رودخانه، توسعه زمین های زیر کشت خشخاش در افغانستان و قطع خروج آب از سد کجکی در حدود 800 کیلومتری مرز ایران در ولایت هلمند، راستا طبیعی آب بسته و پدیده خشکسالی بر مناطق پایین دست این رودخانه در افغانستان و ایران غالب شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 153

به "اشرف غنی: برای آب ارزشمند خود سرمایه گذاری می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی: برای آب ارزشمند خود سرمایه گذاری می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید