آیا یک دوز واکسن کرونا باعث محافظت می گردد؟

به گزارش سفر به آنتالیا، خبرنگاران : یک دوز واکسن کرونا حفاظت ایجاد می نماید، اما کارشناسان توصیه می نمایند افراد به طور کامل واکسینه شوند و هر دو دوز واکسن را دریافت نمایند.

آیا یک دوز واکسن کرونا باعث محافظت می گردد؟

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

به گزارش به نقل از همشهری آنلاین، یک پرسش رایج این است که آیا یک دوز از واکسن های دو دوزی کرونا می تواند باعث حفاظت در برابر این بیماری گردد یا نه.

آسوشیتدپرس گزارش داد، پاسخ این است که یک دوز واکسن هم حفاظت ایجاد می نماید، اما به مقدار دو دوز آن. کارشناسان توصیه می نمایند افراد به طور کامل واکسینه شوند و هر دو دوز واکسن را بزنند، به خصوص که گونه های جهش یافته واگیرتر کروناویروس مانند گونه دلتا یا هندی هم شیوع یافته اند.

واکسن های کرونایی که در حال حاضر در سطح دنیا مورد استفاده هستند، برای هدف قرار دادن گونه اصلی ویروس که در آخر سال 2019 شناسایی شد، ساخته شده بودند. با اینکه به نظر می رسد این واکسن ها بر ضد گونه های تازه ویروس هم موثر باشند، این نگرانی وجود دارد که ممکن است با تحول بیشتر گونه های حهش یافته کروناویروس در نهایت واکسن ها اثربخشی شان را از دست بدهند.

یک آنالیز در انگلیس درباره گونه دلتا نشان داد که افرادی که هر دو دوز واکسن آسترازنکا یا فایزر- بیونتک را تزریق نموده اند، در برابر آن به خوبی محافظت شده اند. اما در افرادی که فقط یک دوز این واکسن ها را دریافت نموده بودند، اندازه محافظت به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

نخست وزیر انگلیس اخیر برداشتن محدودیت های به جامانده را به تاخیر انداخت تا تعداد بیشتری از افراد دو دوز کامل واکسن را دریافت نمایند.

مقامات بهداشتی بعلاوه نگران چندین کشور دیگر در دنیا هستند که هنوز ذخیره کافی واکسن برای توزیع دوز دوم در مدت زمان توصیه شده ندارند.

تدرو آدهانوم قبریسوس، سازمان دنیای بهداشت گفته است تزریق یک دوز واکسن برای متوقف کردن شیوع های ناشی از گونه ها یا واریانت های تازه واکسن کافی نیست و افراد باید فاصله گیری اجتماعی و سایر اقدامات را رعایت نمایند تا زمانی جمعیت بیشتری به طور کامل واکسینه شوند.

دکتر سومایا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان دنیای بهداشت هم می گوید دوز دوم واکسن های دو دوزی مهم است، چرا که باعث تقویت شدید دستگاه ایمنی می گردد و پاسخ بسیار قوی آنتی بادی به وجود می آورد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1771

به "آیا یک دوز واکسن کرونا باعث محافظت می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا یک دوز واکسن کرونا باعث محافظت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید